תוכנית העשרה מהנה ומגוונת לילדי הגנים, מבית אטומיקס.
בהתאמה לגיל וליכולת
מערכי הפעילות בתוכנית הותאמו לגילאי 4-7 ונבדקו בשטח. בכל פעילות הילדים נחשפים לטכניקה אומנותית ולנושא מדעי חדש.
גישה חינוכית שמניבה תוצאות
התוכנית מצליחה ללמד רעיונות בסיסים במדע גם קטנטנים בני 4. בד בבד היא מפתחת אצלם כישורי חקר ראשונים, מוטוריקה עדינה ומיומנויות חשיבה.
השתתפות מעשית של כלל הילדים
בכל פעילות ופעילות כל הילדים משתתפים ומכינים תוצר אישי, שאותו הם לוקחים הביתה.
למעלה מ-
ב-
נהנו מפעילויות נבחרות בתוכנית עד כה.
מטרות התוכנית
פיתוח מוטוריקה עדינה
מעל ל- 5,000 תלמידים השתתפו עד כה במסלול המדעים של אטומיקס לבתי הספר היסודיים.
אנו מזהים שרוב הילדים שעולים לכיתה א' מתקשים בביצוע מיומנויות מוטוריקה עדינה – צביעה, גזירה, קיפול, הרכבה בסיסית, קשירה, שימוש בסלוטייפ ועוד. מסיבה זו, התוכנית לגני הילדים שמה דגש על עבודה עם הידיים ועל פיתוח כישורי המוטוריקה העדינה.
מרכיבי היצירה והאומנות בפעילויות שלנו סובבים את הנושא המדעי הנלמד, וכוללים (בנוסף לפעולות מוטוריות סטנדרטיות) פעולות כמו ערבוב צבעים, לישה, מריחה, הדבקה, הרכבה, השחלה, ליפוף, כיפוף, שימוש בכלים כגון כפיות, מספריים, מחק ומחדד, ועוד ועוד.
בנוסף, הפעילות מאפשרת לילדים לחוות חומרי יצירה שונים ולהתנסות בטכניקות מגוונות כגון צבעי גואש, פנדה, פסיפס, הדפס, רישום ועוד.
תרגול קשב ועבודה בצוות
בגיל הגן, חשוב שילדים ילמדו לחלוק חפצים, חומרים ותוצרים. התוכנית מלמדת כישורים חברתיים בכך שהיא חושפת את הילדים לעבודת צוות וליתרונות הקיימים בשיתוף פעולה לטובת יצירה משותפת.
בפעילויות השונות בתוכנית אנו משלבים אלמנטים שנועדו לפתח כישורים נחוצים לעבודה קבוצתית, כגון היכולת להמתין, דחיית סיפוקים, שיתוף פעולה עם חברים וכאלו שאינם חברים, יכולת התארגנות וחלוקת עבודה, ועוד.
חשוב לציין שבתוכנית זו לילדי הגן, אנו נמנעים משימוש במסכים. הגירויים שאנו משלבים בפעילויות מקורם בעולם הפיזי, ולא במדיה אלקטרונית כלשהי.
יצירת תשוקה למקצועות ה- STEM*
מחקרים בתחום מראים שילדים מגבשים את דעתם על תחום המדע (בין אם חיובית או שלילית) עד גיל 7. ילד שגיבש דעה חיובית – הסיכויים שיעסוק בתחום זה בהמשך חייו גדולים משמעותית.
וזו המשימה שלנו – לייצר חוויות מדהימות שיגרמו לילדים לראות במדע תחום מלהיב ומרתק. עד כה התוכנית לילדי הגן עושה זאת בהצלחה יתרה.
* מקצועות ה- STEM הם מקצועות המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה.
נגיעה בעולם האומנות
לאורך ההיסטוריה האנושית, מדענים היו גם אמנים.
חיבור זה הוא טבעי משום ששני תחומים אלו מצריכים חשיבה מעמיקה, יצירתיות והתבוננות בטבע. בנוסף לתכנים המדעיים, התוכנית פותחת צוהר לעולם האומנות ומשלבת יצירה בכל מפגש. במהלך השנה נלמד על טכניקות אומנותיות שונות, נכיר ונתבונן ביצירות אומנות מפורסמות.
בניית בסיס ידע מדעי ראשוני
לדעת רבים, יכולת הקליטה של הילדים בגיל הגן מוגבלת. תפיסה זו מוטעית ומובילה לאי- מיצוי הפוטנציאל האינטלקטואלי.
ילדים בגיל הגן מסוגלים לתפוס תוכן מורכב כמו שפה, ובאופן דומה ביכולתכם ללמוד (באופן שמותאם לגילם, כמובן) על כוחות פיזיקליים מחיי היום-יום, כגון מגנטיות וכוח המשיכה, על תופעות הטבע שמתרחשות בכדור הארץ, על חומרים שונים ועל יכולתם להגיב אחד עם השני, על החי והצומח וייחודם, על גוף האדם ואופן תפקודו, על השמש, הירח ושאר גרמי השמיים, על גילויים מדעיים והמצאות משמעותיות לאורך ההיסטוריה, ועוד ועוד.
מה נלמד בשנת הלימודים הקרובה?
דוגמית קטנה ממה שצפוי לנו השנה
(לחצו על שם השיעור)
מה נלמד בשנת הלימודים הקרובה?
דוגמית קטנה ממה שצפוי לנו השנה
פסיפס
חיות ודגמים בטבע
צבעי הקשת
מבנה הצמח
כדור הארץ
ומה עוד?
ללמד מדע בגיל הגן:
מדוע אפשר וצריך?
- אימון קוגנטיבי: כבר בגיל הגן, ילדים מראים יכולות למידה והסקת מסקנות מרשימות (ביחס לגילם), אם רק מאתגרים את כישורי החשיבה ואת הסקרנות הטבעית שלהם.
על-פי מחקרים רבים, חשיפה לתכנים מאתגרים אינטלקטואלית בגיל צעיר מהווה אימון קוגנטיבי, שמשפר את כישורי הזיכרון ואת קיבולת החשיבה של הילדים. - זהו השלב בהתפתחות של הילד שבו תפיסת עולמו מתחילה להתגבש, ולכן, זה הזמן לקשור את עולם המדע לחוויה חיובית ומהנה.
חוויות הילדות שלנו נצרבות בזיכרוננו ומשפיעות על הבחירות שלנו בהמשך החיים, במודע או שלא במודע. ילד שחווה חוויות ילדות מדהימות בתחום המדע - הסיכויים שיעסוק בתחום בהמשך חייו גדלים משמעותית. - בגיל זה, תופעות שהילדים מכירים מחיי היום-יום, אך לא הוסברו להם מעולם, נתפסות על-ידם כאילו הן קורות מאליהן.
כל הילדים יודעים, למשל, שהירח מופיע בשמי הלילה, אך לא יודעים מה הסיבה לכך.
הבנה, כבר בגיל הגן, של העקרונות הבסיסיים שגורמים לעולם לפעול כפי שהוא פועל, מתקנת תפיסות מוטעות ובונה בסיס ידע איתן שמאפשר התפתחות אינטלקטואלית בהמשך. - בילדים מצויה סקרנות טבעית רבה - רכיב משמעותי ביותר בהתפתחות קוגניטיבית - והיא זקוקה לביטוי ולסיפוק.
העולם שסובב את הילדים מלהיב ומסקרן, והם מתמלאים בצורך לדעת ולהבין אותו. הקשר למקצועות המדע, שתכליתם להסביר את העולם שסובב אותנו, הוא טבעי.
איך מניבים תוצאות?
- מעבירים את החומר העיוני כשהוא 'מוסווה' ועטוף במעטפת של סיפור או משחק. בגיל הזה, ההנאה היא המפתח ללמידה והיא זו שמייצרת הנעה פנימית וגורמת לילד להמשיך ולהתעניין בנושא.
- מקשרים את נושא הפעילות לחוויות מחיי היום-יום של הילדים ולאופן שבו הם תופסים את העולם. כך הילדים מבינים שהמדע הוא חלק מעולמם, ונמצא מסביבם כל הזמן, בכל מקום.
- מתאימים את רמת העברת התוכן ליכולת התפיסה של הילדים. חשוב יותר להגיש לילדים תוכן באופן שהם מסוגלים להבין, מאשר להעביר להם ידע רב ו/או מדויק.
- משלבים יצירה בכל פעילות. 'היצירה המדעית' מתווכת את התוכן הנלמד לילדים. במקביל, היא מפתחת את כישורי המוטוריקה העדינה של הילדים ומכשירה אותם לשימוש בכלים שונים.
- מתנסחים באופן שיעודד את הילדים לשאול שאלות. למידה באמצעות שאלת שאלות היא למידה אקטיבית, שמובילה להבנה עמוקה יותר ולאחסון המידע בזיכרון לטווח ארוך יותר.
- מייצרים תוכן עשיר באמצעי עזר מוחשיים ו/או ויזואליים.
- משלבים במערך הפעילות אלמנטים שמפעילים כמה שיותר חושים.
התוכנית של אטומיקס לילדי הגן היא מפגש מופלא של אומנות ומדע. הם מצליחים, בדרך חוויתית ומהנה, להקנות לילדים ידע, יצירתיות, כישורי חשיבה ויכולות מוטוריות חשובות.
מדע.
לאילו נושאים מדעיים נחשפים הילדים בתוכנית?
מדעי כדוה"א והסביבה
תופעות טבע, הצומח והחי, מבנה כדור-הארץ, קיימות וכיבוד הסביבה ועוד.
המדעים הקלאסיים
מדעי הפיזיקה, הכימיה והביולוגיה וחיבורם לתופעות מהיום-יום.
גוף האדם
איברים מרכזיים בגוף האדם ותפקידם, מערכות הגוף ועוד.
המדעים המודרניים
חשמל ומגנטיות, אסטרונומיה, טכנולוגיה והחיבור למדע, ועוד.
תוכניות המדעים של אטומיקס נבחרו להיכלל בתוכנית 'סל מדע' של משרד המדע והטכנולוגיה להנגשת נושאי המדע והטכנולוגיה לתלמידים בפריפריה החברתית-כלכלית.
מסלול המדעים של אטומיקס אושר על-ידי היחידה לתוכניות חיצוניות של משרד החינוך ונכלל במאגר התכניות הרשומות. לפרטים נוספים
אלכס מנהל התוכנית קשוב מאוד לצרכים, גם כאשר עולים אילוצים מהשטח הם דואגים לשפר כבר מהפעילות העוקבת.
עושים את ההתאמות הנכונות לשטח ולתכנית הגן. שמחתי לעבוד אתכם ומאחלת לכם בהצלחה.
אנחנו מאוד מרוצים. ההבדל ברמת ההשקעה בפעילות ובילדים, בין התוכנית של אטומיקס ובין חוגים אחרים - שמיים וארץ.
מעבר לתכנים הסופר-מעניינים, התוכנית בעיניי מלמדת הרבה יותר ממדע: מוטוריקה עדינה, כישורי חשיבה, כישורים חברתיים, פרספקטיבה נכונה ואהבת הטבע.
גנים הנרשמים לשנה"ל תש"פ נהנים ממחירי היכרות שמשתלמים לכולם:
- המחירים מתייחסים לתוכנית השנתית המלאה.
- מספר המקומות בתוכנית מוגבל.
- המחירים כוללים הדרכה, נסיעות, ביטוח, ציוד וחומרים.
- המחירים (לגנים) לא כוללים מע"מ.
- * העלות לכ-15 ילדים בקבוצה.
- * העלות לגנים בחיפה והקריות ועשויה להשתנות בהתאם למרחק.
מעוניינים לנסות את החוג בגן שלכם/ן?