מזה 6 שנים שהצוות של אטומיקס מפתח ומפעיל מערך של תוכניות לימוד באוריינטציה מדעית-טכנולוגית. מנחה אותנו חזון ארוך הטווח שלנו – הכנת הילדים להשתלבות ולהובלה בעולם המודרני.
החל בחודש יולי 2019, תוכניות הלימוד שפיתחנו מאושרות על-ידי היחידה לתוכניות חיצוניות במשרד החינוך. התוכניות מחנכות לידיעת ולאהבת מקצועות המדע והטכנולוגיה בהתבסס על מודל למידת-הגילוי של ברונר. במסגרתן, אנו מלמדים מדע כבר מגיל גן החובה, מייצרים רצף חינוכי לאורך 6 שנות בית הספר היסודי, ובשילוב עם מיזם MakeWay גם בחטיבות הביניים.
לימוד המדע והטכנולוגיה יכול להיעשות בכל גיל, כבר מהגיל הרך, ויעשה בצורה חזרתית ומודרגת (ספירלית). לשם ההצלחה נדרשת התאמה לבשלות ולמוכנות הלומדים, ושמירה על:
חשיפה לתכני העשרה אצל הלומדים תפתח כיווני חשיבה חדשים, ויש לאפשר ולפתח זאת, תוך שמירה על:
לתוכניות ולסדנאות של אטומיקס מכנה משותף מרכזי – עידוד השתתפות פעילה. המשתתפים בפעילויות לומדים עקרונות בסיס במדעים ובטכנולוגיה באמצעות הניסויים המדעיים שהם מבצעים ובאמצעות הפרוייקטים הטכנולוגיים השונים שכוללים בין היתר בניה והרכבה של תוצרים אישיים (כל תוצר שהילדים מכינים ממחיש עיקרון מדעי/טכנולוגי שונה).
התוכניות מעבירות ידע ומלמדות כישורים וחשיבה לוגית-רציונלית דרך הנאה והתנסות אישית. המטרה: כבר בגיל צעיר לקשר את תחומי המדע והטכנולוגיה לחוויה חיובית, מאתגרת ומהנה, ולהגדיל את אחוז התלמידים שבוחרים בתחומי המדע והטכנולוגיה כמקצועות הבחירה בהמשך הדרך.
למידה מבוססת פרוייקטים מאפשרת תהליך למידה מתמשך, מסקרן, מלמד, חוויתי וכזה שתורם לסביבת הלומדים.
בתהליך הלמידה הלומדים ישאלו שאלה, שאותה יחקרו, יעמיקו וילמדו, ויממשו פתרון תוך כדי הכוונה באמצעות עיצוב תוצר שהוא פרי יצירתם.
הלומדים נחשפים למיומנויות שיידרשו מהם כמבוגרים בעתיד, בהם עבודת צוות, תקשורת בין אישית, חשיבה בונה וביקורתית, ניסוי וטעייה והתמודדות עם חוסר הצלחה. תוך כדי הלמידה יתפתחו אצל הלומדים:
תוכניות המסלול מועברות בכיתות א'-ו' ומכינות את הילדים להשתלבות והובלה בעולם המודרני.
המסלול מחולק לשלושה שלבים, מסתמך על מודלים חינוכיים עדכניים ומתוזמן בהתאמה להתפתחות היכולות הקוגנטיביות, המוטוריות והמנטליות של התלמידים המשתתפים.
התלמידים עוברים מסלול הדומה להקמת חברת הזנק, ובו הם:
תוכנית הלימוד היחידה שמונחית עשייה ותעשייה ופועלת באופן מטריציוני ללימודי הנדסה שימושית ויצרנות טכנולוגית.
סביבת הלימוד בתוכנית מבוססת יצירה טכנולוגית. הדגש בתוכניות הלימוד אינו רק על רכישת ידע, אלא גם על רכישת מיומנויות ופיתוח יכולות עצמאיות.
מטרת העל בתוכנית: להקנות בסיס ידע ויכולות איתן וכן מוטיבציה מתאימה, כדי לאפשר ולעודד את המשתתפים להמשיך לפתח את עיסוקם בתחום גם לאחר שסיימו את תוכנית הלימוד.
נושאי הלימוד המרכזיים נגזרים מעולמות הנדסת התוכנה והאלקטרוניקה, המתבססים, ככל מקצועות ההנדסה, על מקצועות הפיזיקה, המתמטיקה והאנגלית.
בנוסף, עוסקים בתוכנית גם בתחומים המתקדמים הבאים: לווינות, תקשורת רדיו ותקשורת נתונים, חשיפה לאסטרופיזיקה (חלל), וכן נושאים מתקדמים בתקשורת מחשבים (סייבר).
תשתית הידע שרוכשים התלמידים מלמדת אותם לשלב מתודולוגיות, שיטות עבודה וכלים מתחומי עניין אחרים בחייהם. תודות לסט הכישורים הנרחב שברשותם, יוכלו התלמידים להשתלב ולהוביל בעולם מונחה טכנולוגיה.
פרטים נוספים על התוכנית ניתן למצוא באתר התוכנית: MakeWay.co.il
אנחנו מכוונים לשילובם של התלמידים ה'שקופים' – אלו שממוצע הציונים שלהם הוא בטווח ה- 60-80 ושאינם חלק מקהל היעד שאליו מכוונות תוכניות אחרות (אינם נכללים בתוכניות שפונות לתלמידים מצטיינים או תוכניות שפונות לתלמידים חלשים).
התוכניות מיועדות לתלמידים שרוצים. המשתתפים בתוכניות, כאמור, לא נדרשים להיחשב לתלמידים מצטיינים, אך נדרשים להפגין רצון ללמוד, שליטה עצמית גבוהה ומחויבות גדולה לתהליך, מתוך הבנת הזכות שניתנה להם בעצם השתתפותם בתוכנית.
הורי התלמידים הם חלק מקהל היעד שלנו. ההורים שותפים לתהליך החינוכי שמתחיל בכיתה וממשיך בבית, ובכך מסייעים ליצירת הרצף הלימודי. במסגרת התוכנית, אנו דואגים לשמור את ההורים מעורבים ומעדכנים אותם באופן שוטף באשר לנעשה ולנלמד בפעילויות.
בכל שבוע נשלח להורים סיכום פעילות מפורט (כ- 500 מילה ויותר), בתוספת חומר עיוני ומעשי שמרחיב על הנושא הנלמד ומהווה בסיס להמשך המחקר המדעי, בצוותא עם הילד ושאר בני המשפחה, בבית. כך המשפחה כולה זוכה לזמן איכות משותף על בסיס אינטלקטואלי.
בשש השנים לקיומה של אטומיקס, התחנכו בתוכניות שלנו מעל ל- 3,000 תלמידים, ביותר מ- 30 מרכזי לימוד בחיפה, הקריות, נשר, טירת כרמל, ישובי הגליל המערבי, ישובי חוף הכרמל, בנימינה, קיסריה ופרדס חנה.
ניתן להעביר את התוכניות של אטומיקס בכל מרכז לימוד בארץ, תודות למודל הזכיינות שפיתחנו. זכיין יכול להיות יזם או מדריך עצמאי בעל ניסיון בניהול קבוצות תלמידים רבות, מתנ"ס, בית ספר ועוד. למידע נוסף אנא צרו קשר.
בית הספר נדרש לסדר את מערכת השעות ביום הפעילות שתיקבע, ולהתאים את שעות התל"ן לשעות התוכנית.
עלויות התוכנית מתחלקות בין עלויות הציוד והחומרים ובין שעות הדרכה – תקן.
ברוב המסגרות התוכניות לתלמידי כיתות א'-ג' ממומנת על ידי תשלומי הורים, כאשר התוכניות לתלמידי כיתות ד' ומעלה מועברות בשעות תל"ן.
קיימות מגוון אפשרויות הפעלה נוספות. לדוגמא:
התוכנית מועברת כתוכנית חיצונית ופועלת במספר מסלולי מימון אפשריים:
בית הספר/הרשות נדרשים להעמיד לטובת התוכנית כיתת מחשבים בסידור שורות (לא ח') עם מערכת לשליטה במחשבי התלמידים – מבנה אשר הוכחה יעילותו הגבוהה בהשוואה לסידור בצורת ח'.
עדיפות למרכזי טכנולוגיה שיאחדו מספר בתי ספר למרכז לימוד אחד.
מסלול המדעים של אטומיקס עומד בדרישות לקבלת סבסוד ממשרד המדע והטכנולוגיה במסגרת תוכנית 'סל מדע'.
מסלול המדעים של אטומיקס אושר על-ידי היחידה לתוכניות חיצוניות של משרד החינוך ונכלל במאגר התכניות הרשומות. לפרטים נוספים