החזון
מרעיון לתוכנית רב-שנתית
מאז 2014 הצוות של אטומיקס מפתח ומפעיל מערך של תוכניות לימוד באוריינטציה מדעית-טכנולוגית. מנחה אותנו חזון ארוך הטווח שלנו – הכנת הילדים להשתלבות ולהובלה בעולם המודרני.
החל מחודש יולי 2019, תוכניות הלימוד שפיתחנו מאושרות על-ידי היחידה לתוכניות חיצוניות במשרד החינוך. התוכניות מחנכות לידיעת ולאהבת מקצועות המדע והטכנולוגיה בהתבסס על מודל למידת-הגילוי של ברונר. במסגרתן, אנו מלמדים מדע כבר מגיל גן החובה, מייצרים רצף חינוכי לאורך 6 שנות בית הספר היסודי, ובשילוב עם מיזם MakeWay גם בחטיבות הביניים.
החל מחודש מרץ 2020, תוכניות הלימוד ניתנות להעברה גם במסגרת מקוונת או בכיתה באמצעות שיעור וידאו באורך מלא, שכולל מרכיב משמעותי של עשייה באמצעות ערכות המדע שפיתחנו.
המטרות
רצף לימודי מגיל הגן ועד לתיכון
יצירת אהבה לתחום והנעה פנימית לעסוק בו
- לחשוף את התלמידים לעולמות המדע בפעם הראשונה בליווי אלמנטים מסקרנים ומלהיבים, במטרה שיקשרו עולם תוכן זה עם חוויה חיובית, וילמדו לאהוב את התחום.
- להקנות לתלמיד כישורי חקר ולפתח אצלו את היכולת לחשוב בצורה ביקורתית, ולשפוט את המתרחש סביבו בהסתמך על ידיעות מוצקות ואובייקטיביות ולא על סמך ידיעות סובייקטיביות או תחושות בטן.
הקניית חשיבה לוגית, פרספקטיבה וגישה נכונה לתהליך הלמידה
- להראות לתלמיד שהמדע נמצא למעשה בכל מקום, ולעודד אותו להתבונן (ולא דרך מסכים) בעולם שסביבו ולהתעניין בו.
- לפתח בתלמיד הנאה מתהליך הלמידה, כבר מגיל צעיר. לחנך אותו שאי-הצלחה אינה כישלון, אלא הישג — תוצאה שניתן להסיק ממנה מסקנות חדשות, בדרך לפיצוח האתגר.
- להקנות לתלמיד כישורי חקר ולפתח אצלו את היכולת לחשוב בצורה ביקורתית, ולשפוט את המתרחש סביבו בהסתמך על ידיעות מוצקות ואובייקטיביות ולא על סמך ידיעות סובייקטיביות או תחושות בטן.
פדגוגיה
מודלים ורעיונות מנחים
למידת-גילוי / למידה התנסותית (ברונר)
לימוד המדע והטכנולוגיה יכול להיעשות בכל גיל, כבר מהגיל הרך, ויעשה בצורה חזרתית ומודרגת (ספירלית). לשם ההצלחה נדרשת התאמה לבשלות ולמוכנות הלומדים, ושמירה על:
- מוטיבציה ללמידה – פיתוח החשיבה של הלומדים והדגמת עקרונות בדרכים מגוונות שמתבססות כולן על הנאת הלומד מאפשרת ללומדים להתחבר לתכני הלימוד, לפתח סקרנות ולהישאר מלאי מוטיבציה להשגת הידע.
- למידה משמעותית — כזו שמכוונת לפיתוח כישורי חשיבה אינדוקטיביים ודדוקטיביים. היא כזו שמכוונת למציאת קשרים, לתרגומם לעקרונות וכללים וליצירת תבניות חקר לצורך פתרון בעיות והבנתם של תהליכים ותופעות.
- משוב חיובי – חשוב להעלאת בטחונם העצמי של הלומדים ולהנעת התלמידים להמשך הלמידה.
- ספירליות – תכני הלימודים צריכים להילמד פעמים נוספות, תוך הנגשת הלמידה, ובהתאם ללומד ולבשלותו בכל עת — מלמידה פעילה ועד ללמידה על ידי שפה, מושגים ועקרונות.
מודל ההעשרה המשולש (רנזולי)
חשיפה לתכני העשרה אצל הלומדים תפתח כיווני חשיבה חדשים, ויש לאפשר ולפתח זאת, תוך שמירה על:
- חשיפה לרעיונות ותחומים חדשים ומעשירים בכל גיל ובכל עת.
- העמקה בתחומי הדעת הנבחרים על ידי התנסות בתחום זה.
- חקר מכוון תוצר של הלומדים, המתבסס על היתרון שבעצמאות הלמידה. חשיפה לתכנים הנלמדים במהלך החקר, והעמקה בהם יאפשרו ללומדים להפוך למלמדים.
למידה Hands-on
לתוכניות ולסדנאות של אטומיקס מכנה משותף מרכזי – עידוד השתתפות פעילה. המשתתפים בפעילויות לומדים עקרונות בסיס במדעים ובטכנולוגיה באמצעות הניסויים המדעיים שהם מבצעים ובאמצעות הפרוייקטים הטכנולוגיים השונים שכוללים בין היתר בניה והרכבה של תוצרים אישיים (כל תוצר שהילדים מכינים ממחיש עיקרון מדעי/טכנולוגי שונה).
התוכניות מעבירות ידע ומלמדות כישורים וחשיבה לוגית-רציונלית דרך הנאה והתנסות אישית. המטרה: כבר בגיל צעיר לקשר את תחומי המדע והטכנולוגיה לחוויה חיובית, מאתגרת ומהנה, ולהגדיל את אחוז התלמידים שבוחרים בתחומי המדע והטכנולוגיה כמקצועות הבחירה בהמשך הדרך.
Project Based Learning
למידה מבוססת פרוייקטים מאפשרת תהליך למידה מתמשך, מסקרן, מלמד, חוויתי וכזה שתורם לסביבת הלומדים.
בתהליך הלמידה הלומדים ישאלו שאלה, שאותה יחקרו, יעמיקו וילמדו, ויממשו פתרון תוך כדי הכוונה באמצעות עיצוב תוצר שהוא פרי יצירתם.
הלומדים נחשפים למיומנויות שיידרשו מהם כמבוגרים בעתיד, בהם עבודת צוות, תקשורת בין אישית, חשיבה בונה וביקורתית, ניסוי וטעייה והתמודדות עם חוסר הצלחה. תוך כדי הלמידה יתפתחו אצל הלומדים:
- מוטיבציה – התוצר הנבנה עונה לשאלה שהלומדים עצמם בחרו, ולכן הופך משמעותי עבורם ואף עבור סביבתם (חברים, משפחה, קהילה). כך עולה אצל הלומדים המוטיבציה ללמידה ולהצלחת הפרוייקט.
- למידה פעילה – שאילת שאלות, פענוח וחקירת התשובות באופן מקצועי, חשיפה לתכנים חדשים והפנמתם, רכישת מיומנויות והרגלי למידה, כל אלו הופכים את הלמידה לפעילה, לרצויה, ולחשובה לשם הצלחה של ביצוע הפרויקט.
- רכישת כישורים – למידה מבוססת פרויקטים יכולה להתחיל בכל שלב, כבר אצל ילדים צעירים, כשהיא מאפשרת להם לפתח כישורי למידה, כישורים מעשיים ויכולות מוטוריות גבוהות.
התוכניות
מסלול המדעים של אטומיקס
תוכניות המסלול מועברות בכיתות א'-ו' ומכינות את הילדים להשתלבות והובלה בעולם המודרני.
המסלול מחולק לשלושה שלבים, מסתמך על מודלים חינוכיים עדכניים ומתוזמן בהתאמה להתפתחות היכולות הקוגנטיביות, המוטוריות והמנטליות של התלמידים המשתתפים.
בכיתות א'-ג': העשרה וחשיפה רוחבית לעולם המדעים והטכנולוגיה, במסגרת תוכניות 'קסמי מדע' ו'טכנו-מדע'
- המסלול מתאים לכלל התלמידים ומקנה בסיס ידע נרחב ואיתן במדעים הקלאסיים והיישומיים.
- הפעילויות מבוססות עשייה והתנסות אישית ומועברות בליווי אלמנטים מסקרנים ומלהיבים, מתוך מטרה שהילדים יקשרו בין עולם המדע ובין חוויה חיובית.
- גיוון בהיקף שאין לו תקדים: כל פעילות עוסקת בנושא אחר לגמרי (כ- 120 פעילויות שונות בשלוש שנים), כל פעילות שנייה כוללת תוצר שהילדים בונים בכוחות עצמם ולוקחים איתם.
- דגש על תיקון תפיסות שגויות, פיתוח כישורי חשיבה, הקניית פרספקטיבה רחבה וגישה נכונה ללמידה.
- מאפשר לזהות תלמידים פוטנציאליים המתאימים להמשך התוכנית.
- חלוקת התוכניות לגילאים אלו: תוכנית קסמי מדע לילדי כיתות א'-ב', תוכנית טכנו-מדע לילדי כיתות ג'.
בכיתות ד'-ה': מיקוד בעולם היצרנות הטכנולוגית (תכנות ואלקטרוניקה) במסגרת תוכנית 'אלקטרו-קידס'
- עבודה במתודולוגיית Project Based Learning.
- תכנון מערכות מכניות ומעגלים מורכבים, הקמת מערכות משולבות מיקרו-בקר, למידת תכנות ויזואלי.
- שימוש בכלי פיתוח מותאמים המאפשרים לימוד אינטראקטיבי ומייצרים חווית למידה עשירה.
- הכרת כללי המחקר האמפירי – ניסוי, מדידה וחישוב, והתעמקות בתופעות פיזיקליות שונות (מכניקה, אופטיקה, חשמל ומגנטיות ועוד).
- תרגול עבודה באופן עצמאי ובצוותים.
- מתאים לתלמידים בעלי יכולות ו/או זיקה מובהקת לעולמות המדעים והטכנולוגיה.
- חשיפה ראשונה לתרבות המייקרים העולמית – מאפשרת לחוות את הפן היצרני של עולם הטכנולוגיה ואת פוטנציאל העיסוק בו.
בכיתות ו': חקר עצמאי ופיתוח מערכות אלקטרוניות לפרויקטים בית ספריים
התלמידים עוברים מסלול הדומה להקמת חברת הזנק, ובו הם:
- מפתחים אב טיפוס – מוצר המכיל מעגל חשמלי המכיל מיקרו מחשב אשר מריץ תוכנה. עם סיום תהליך הפיתוח התלמידים פועלים מול מרכז הייצור שלנו – המוצר אותו פיתחו עובר לייצור ונשלח חזרה אליהם כאב טיפוס עובד.
- מפתחים מערכות שליטה ובקרה לפרויקטים בית ספריים, כגון:
- חממה לימודית
- פינות חי ואקווריומים
- סופרי נוכחות
- מערכת ניהול שיעור כיתה
- מדי רעש
- ועוד
- התלמידים רוכשים יכולות ספציפיות מתוך עולם המגמות הטכנולוגיות הנלמד בתיכון.
- התוכנית מחנכת לעצמאות, בדגש על כלים, יכולות והקניית תחושת מסוגלות, ומאפשרת מרחב לחקר ולפיתוח עצמאיים בעולם הטכנולוגיה.
האתגר הטכנולוגי של MakeWay
תוכנית הלימוד היחידה שמונחית עשייה ותעשייה ופועלת באופן מטריציוני ללימודי הנדסה שימושית ויצרנות טכנולוגית.
סביבת הלימוד בתוכנית מבוססת יצירה טכנולוגית. הדגש בתוכניות הלימוד אינו רק על רכישת ידע, אלא גם על רכישת מיומנויות ופיתוח יכולות עצמאיות.
מטרת העל בתוכנית: להקנות בסיס ידע ויכולות איתן וכן מוטיבציה מתאימה, כדי לאפשר ולעודד את המשתתפים להמשיך לפתח את עיסוקם בתחום גם לאחר שסיימו את תוכנית הלימוד.
נושאי הלימוד המרכזיים נגזרים מעולמות הנדסת התוכנה והאלקטרוניקה, המתבססים, ככל מקצועות ההנדסה, על מקצועות הפיזיקה, המתמטיקה והאנגלית.
בנוסף, עוסקים בתוכנית גם בתחומים המתקדמים הבאים: לווינות, תקשורת רדיו ותקשורת נתונים, חשיפה לאסטרופיזיקה (חלל), וכן נושאים מתקדמים בתקשורת מחשבים (סייבר).
תשתית הידע שרוכשים התלמידים מלמדת אותם לשלב מתודולוגיות, שיטות עבודה וכלים מתחומי עניין אחרים בחייהם. תודות לסט הכישורים הנרחב שברשותם, יוכלו התלמידים להשתלב ולהוביל בעולם מונחה טכנולוגיה.
- כחלק מהתוכנית תיתכן אפשרות לקיים משלחות נוער מול ערים תאומות שמפעילות תוכנית דומה, בהתאם לאילוצים. בשלב זה והחל משנת הלימוד תשפ"א ניתן יהיה לקיים שיתוף פעולה עם ערים מצרפת. אם לרשות קשרים פעילים עם ערים תאומות אירופאיות, נוכל לאפשר לעיר התאומה להסתמך על תוכנית הלימודים לטובת עשייה משותפת.
פרטים נוספים על התוכנית ניתן למצוא באתר התוכנית: MakeWay.co.il
קהל היעד
תלמידים
אנחנו מכוונים לשילובם של התלמידים ה'שקופים' – אלו שממוצע הציונים שלהם הוא בטווח ה- 60-80 ושאינם חלק מקהל היעד שאליו מכוונות תוכניות אחרות (אינם נכללים בתוכניות שפונות לתלמידים מצטיינים או תוכניות שפונות לתלמידים חלשים).
התוכניות מיועדות לתלמידים שרוצים. המשתתפים בתוכניות, כאמור, לא נדרשים להיחשב לתלמידים מצטיינים, אך נדרשים להפגין רצון ללמוד, שליטה עצמית גבוהה ומחויבות גדולה לתהליך, מתוך הבנת הזכות שניתנה להם בעצם השתתפותם בתוכנית.
הורי התלמידים
הורי התלמידים הם חלק מקהל היעד שלנו. ההורים שותפים לתהליך החינוכי שמתחיל בכיתה וממשיך בבית, ובכך מסייעים ליצירת הרצף הלימודי. במסגרת התוכנית, אנו דואגים לשמור את ההורים מעורבים ומעדכנים אותם באופן שוטף באשר לנעשה ולנלמד בפעילויות.
בכל שבוע נשלח להורים סיכום פעילות מפורט (כ- 500 מילה ויותר), בתוספת חומר עיוני ומעשי שמרחיב על הנושא הנלמד ומהווה בסיס להמשך המחקר המדעי, בצוותא עם הילד ושאר בני המשפחה, בבית. כך המשפחה כולה זוכה לזמן איכות משותף על בסיס אינטלקטואלי.
פריסה
פריסה עכשווית
בשש השנים לקיומה של אטומיקס, התחנכו בתוכניות שלנו מעל ל- 3,000 תלמידים, ביותר מ- 30 מרכזי לימוד בחיפה, הקריות, נשר, טירת כרמל, ישובי הגליל המערבי, ישובי חוף הכרמל, בנימינה, קיסריה ופרדס חנה.
פריסה עתידית
ניתן להעביר את התוכניות של אטומיקס בכל מרכז לימוד בארץ, תודות למודל הזכיינות שפיתחנו. זכיין יכול להיות יזם או מדריך עצמאי בעל ניסיון בניהול קבוצות תלמידים רבות, מתנ"ס, בית ספר ועוד. למידע נוסף אנא צרו קשר.
תפעול ועלויות
במסלול המדעים של אטומיקס
בית הספר נדרש לסדר את מערכת השעות ביום הפעילות שתיקבע, ולהתאים את שעות התל"ן לשעות התוכנית.
עלויות התוכנית מתחלקות בין עלויות הציוד והחומרים ובין שעות הדרכה – תקן.
ברוב המסגרות התוכניות לתלמידי כיתות א'-ג' ממומנת על ידי תשלומי הורים, כאשר התוכניות לתלמידי כיתות ד' ומעלה מועברות בשעות תל"ן.
קיימות מגוון אפשרויות הפעלה נוספות. לדוגמא:
- באפשרות בית הספר להשתמש בצוותו האורגני (ניתן להכשיר מורים/ות מתאימים/ות באמצעות השתלמות מקוונת), לנצל שעות תקן קיימות מתוכניות אחרות ולהצטייד בחומרים בלבד עבור התלמידים.
- בנוסף, ניתן לבקש עד 75% מימון לתוכנית במסגרת סל מדע של משרד המדע ובהתאם לסיווג הרשות אליה אתם משתייכים. במקרה זה, יש צורך לאשר תוכניות בטרם תחילת השנה.
באתגר הטכנולוגי של MakeWay
התוכנית מועברת כתוכנית חיצונית ופועלת במספר מסלולי מימון אפשריים:
- כתוכנית חיצונית בתשלום הורים.
- בחטיבות הביניים שבהן נלמדים מקצועות מדעי המחשב, האלקטרוניקה ו/או הפיזיקה, ניתן להסתמך על הצוות האורגני בבית הספר ללימוד חלק מנושאי התוכנית תחת שעות תקן ממקורות אחרים (אמירים/חממה וכדומה). שאר תשלומי החומרים במימון הורים או הרשות המקומית.
- באיזורי פריפריה קיימות תוכניות נוספות של האגף למחוננים ומצטיינים שיכולות לספק את שעות התקן באופן מלא.
בית הספר/הרשות נדרשים להעמיד לטובת התוכנית כיתת מחשבים בסידור שורות (לא ח') עם מערכת לשליטה במחשבי התלמידים – מבנה אשר הוכחה יעילותו הגבוהה בהשוואה לסידור בצורת ח'.
עדיפות למרכזי טכנולוגיה שיאחדו מספר בתי ספר למרכז לימוד אחד.
השקעות ושת"פ
שיתופי פעולה
- ScienceApp LTD
- אגודת חובבי הרדיו בישראל
- עמותת עתיד פלוס לחינוך מדעי בפריפריה החברתית–כלכלית
השקעות בתוכנית
למידע נוסף
הנני מעוניין/ת לשמוע פרטים נוספים. צרו עמי קשר לתאום פגישה:
מסלול המדעים של אטומיקס עומד בדרישות לקבלת סבסוד ממשרד המדע והטכנולוגיה במסגרת תוכנית 'סל מדע'.
מסלול המדעים של אטומיקס נכלל במאגר התכניות הרשומות של היחידה לתוכניות חוץ במשרד החינוך. לפרטים נוספים